سئو خارجی به مجموعه اقداماتی گفته میشود که خارج از وب سایت به منظور بهبود رتبه سایت شما انجام میشود و میتواند بر افزایش رتبه آن تأثیرگذار باشد. بهینهسازی سایت برای سئو خارجی به این معنی است که شما باید کاربران و موتورهای جستجو را از نظر اعتبار، محبوبیت و ارتباط بررسی و به خود جذب کنید.

سئو خارجی چیست؟
سئو off-page یا سئو خارجی، به مجموعه کارهایی که در خارج از فضای سایت صورت میگیرد، اطلاق میشود. این اقدامات با هدف معرفی هرچه بیشتر وبسایت به موتورهای جستجو انجام میشود. تأثیر مستقیم رعایت اصول سئو خارجی در بالا بردن رتبه وبسایت است.
برخلاف تصور رایج، بهینهسازی خارجی چیزی بیشتر از بهدست آوردن لینکها برای سایت است. تکنیکهای مختلفی وجود دارد که استفاده از آنها باعث میشود کسب و کار شما بتواند با سایرین رقابت کند.
سئوی خارجی طول عمر بالایی دارد که این نکته رتبهی دامنهی سایت شما را نزد گوگل و دیگر موتورهای جستجو افزایش میدهد. بسیاری از کارشناسان سئو بهینهسازی خارج از سایت را حتی مهمتر از سئو داخلی و تکنیکال می دانند. با این حال، ما در توسعه و پشتیبانی سئو سایت هنوز معتقدیم که هر دو ساختار(سئو داخلی و خارجی) ضروری هستند.
سئوی خارجی یک تاکتیک سئوی قوی است که نقش مهمی در رتبهبندی سایت شما دارد. اگر میخواهید کاربران را به صحبت در مورد نام تجاری و خدمات خود وادار کنید، باید از وب سایت خود فراتر بروید. در این مقاله، ما قصد داریم به طور عمیق به جنبه های سئوی خارجی بپردازیم و به شما کمک کنیم تا به تصور بهتری از آن برسید، چرا که این امر برای بازاریابی آنلاین بسیار مهم است.
اما پیش از این بهتر است در مورد سئو داخلی نیز اطلاعاتی کسب نمایید. سئوی سایت خود را به متخصصین این حوزه بسپرید. کارشناسان سئوی حرفهای تیم ما با داشتن تجربه زیاد در این زمینه، آمادهی همکاری با شما برای بهبود رتبه سایتتان هستند. فقط کافیست همین حالا بدون هیچ هزینه اضافی، سفارش سئو خود را ثبت کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما در اسرع وقت تماس بگیرند.
چرا سئو خارجی اهمیت دارد؟
گوگل از بیش از 200 فاکتور سئو برای رتبهبندی سایتها استفاده میکند. این که تمامی سایتها فقط بر اساس محتوا رتبهبندی شوند کار دشواری است. اینجاست که سئو خارجی مطرح می شود. با اعلام نظرات دیگران در مورد سایت شما به گوگل، به آن کمک میشود تا محتوای شما را برای کاربران هدف به نمایش دربیاورد. به همین دلیل است که دریافت لینک از وب سایتهای با کیفیت و پربازدید بسیار مهم است.
فرق بین سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟

در بین عوامل رتبهبندی مورد استفاده برای ارزیابی سایتها، متداول ترین اصطلاحات ذکر شده عبارتند از سئوی داخلی ، سئوی خارجی و سئوی فنی. میخواهیم هر یک از این سه عامل را تجزیه و تحلیل کنیم:
سئو داخلی به استراتژی های سئو که مستقیماً در لینک سازی داخلی سایت استفاده می شود اشاره دارد. محتوای بهینهی سایت به رباتهای جستجوگر که وب سایتها را 24 ساعته زیر نظر دارند کمک می کند تا دریابند چه میزان محتوای شما برای کاربران مفید است و آن را با محتوای سایت رقبای شما مقایسه می کنند. محتوای متنی، عکسها، متاتگها و لینکهای داخلی همگی در این دسته قرار میگیرند.
سئوی خارجی تمام فعالیت های سئو را که خارج از محدوده سایت انجام میشود، پوشش میدهد. لینکسازی اصلیترین بخش سئوی خارجی است. به علاوه بسیاری از اقدامات دیگر مانند روابط عمومی و بازاریابی شبکههای اجتماعی را می توانید در خارج از سایت خود انجام دهید تا رتبهی بالاتری داشته باشید.
سئو تکنیکال یا فنی، بهبود کدهای سایت، ریسپانسیو بودن سایت و یا بهبود سرعت، ساختار، تعیین آدرس اینترنتی URL و موارد دیگر را شامل میشود.
اگر بخواهید فقط روی یکی از زمینههای سئو خارجی، داخلی و فنی کار کنید، انگار دارید فقط بخشی از خانهای که میخواهید برای خود بسازید را تکمیل میکنید: پایه، دیوارها یا سقف. در اینجا هیچ انتخابی وجود ندارد. اگر می خواهید رتبه خود را ارتقا دهید، باید برای تمامی موارد تلاش کنید!

چه مواردی برای سئو خارجی اهمیت دارد؟
یک تصور اشتباه رایج در بین مبتدیان سئو این است که فعالیتهای مرتبط با لینکها تنها موارد حائز اهمیت هستند. در حقیقت، الگوریتم گوگل به عوامل متعددی برای رتبهبندی محتوا توجه میکند. قطعاً لینک سازی مزایای فراوانی برای سایت شما به ارمغان میآورد. اما چرا از تنوع زیادی از ابزارها و استراتژیهای متنوع سئو استفاده نمیکنید که میتواند سایت شما و نام تجاری شما را تقویت کند؟ لینکها اهمیت دارند، اما تنها عامل مهم رتبهبندی نیستند.
هنگام کار بر روی سئوی خارجی سایت خود، باید موارد زیر را با دقت در نظر بگیرید:
- اعتبار دامنه: عدد منتسب به DA در ابزار Moz، اعتبار دامنه سایت شما را نشان میدهد. هنگام انجام فعالیتهای مرتبط با سئو خارجی، همیشه باید اهمیت این معیار را در نظر داشته باشید. قدرت دامنه یا DA(Domain Authority)، عملکرد و کیفیت سایت را ارزیابی میکند. اگر لینکی از یک سایت با DA بالاتر به یک سایت با DA پایینتر ارجاع داده شود، به سایت با DA پایینتر کمک میکند رتبهی بهتری کسب کند و در نتایج بالاتر رود. بنابراین یکی از فعالیتهای مهم در زمینهی سئو خارجی لینک دادن به صفحاتی از سایت با DA بالاتر از DA سایت شماست.
- ترافیک سایت: هنگام انجام فعالیتهای خارجی مانند ارسال پیام در انجمن، اطلاع رسانی وبلاگ نویسان و غیره، درنظر داشته باشید که این سایتها/افراد چه میزان مشتاق هستند که به سمت سایت شما حرکت کنند.
- نوع لینک: در اینجا دو نوع لینک اصلی فالو و نوفالو وجود دارد که در فعالیتهای تبلیغاتی نقش دارند. رباتهای گوگل لینکهای سایت شما را ارزیابی میکنند. ارزش صفحات سایت شما را تعداد لینک و اعتبار صفحاتی که به آن لینک دادهاید مشخص میکند.
گوگل تعداد لینکهای do-follow و میزان دامنههای جداگانهای را که از آنها دریافت می کنید مشاهده میکند. هر چه تعداد لینکها از منابع متعدد و مرتبط بیشتر باشد، ارزش بیشتری برای صفحات سایت شما درنظر گرفته میشود.
لینک های no-follow نوعی از لینک هستند که رباتهای گوگل از آنها پیروی نمیکنند. آنها هیچ ارزشی را به صفحهای که به آن لینک داده شده منتقل نمیکنند. اینگونه لینکها هیچ تغییری در رتبهبندی سایت شما ایجاد نمیکند و بیشتر برای طبیعی جلوه دادن لینک سازی کاربرد دارند.
سئوی Off-Pages برای سایت های تک صفحهای
اگر سایت کوچکی با محتوای کمی در دست دارید، ایجاد لینک برای شما بسیار مهم است زیرا گزینه های بهینهسازی داخلی شما محدود خواهد بود. در اینجا چند روش کارآمد برای تقویت سئو خارجی آورده شده است:
دوستان و خانواده
بدیهیترین و سادهترین مسیر. آیا دوست یا اعضای خانوادهی شما وبلاگ دارند؟ چرا از آنها نمیخواهید در پست بعدی لینک سایت شما را قرار دهند؟ تقریباً 80 درصد از کاربران اینترنت مقالات وبلاگ را میخوانند و اگر میتوانید بهتر است از آن استفاده کنید.
شرکای تجاری
با فرض اینکه شما با تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، خردهفروشان، صادرکنندگان و سایر شرکای تجاری خود رابطه محکمی برقرار کردهاید، یک درخواست ساده برای افزودن لینک سایت شما به یکی از صفحات آنها ممکن است به شما در بهبود رتبه سایت کمک کند.
چک لیست سئو خارجی

مهمترین بخش سئو خارجی چیست؟ بیایید نگاهی به چک لیست سئو خارجی بیاندازیم و دریابیم که چگونه آنها را به بهترین نحو در برنامه بازاریابی خود وارد کنیم. چند تاکتیک اصلی سئو خارجی وجود دارد که می تواند برای افزایش چشمگیر رتبهی سایت استفاده شود.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
در واقع شبکههای اجتماعی تأثیر مستقیم و کوتاه مدتی بر سئو ندارند و لینک سازی در این رسانهها مثل لینکدین، ردیت، مدیوم و … بسیار ساده است. هرچه وب سایت شما در بسترهای مختلف رسانههای اجتماعی بیشتر پروموت شود، بیشتر در معرض دید قرار میگیرد.
چگونه شبکههای اجتماعی با سئو خارجی آمیخته شدهاند؟
موتورهای جستجو رسانههای اجتماعی را به عنوان یک عامل رتبهبندی قوی نمیدانند، اما با این وجود میتوانند به طور چشمگیری بر سئو تأثیر بگذارند. اگرچه سیگنالهای اجتماعی که به اشتراک گذاری معروف هستند سهم مستقیمی در سئو ندارند، اما هرچه کاربران محتوای شما را بیشتر به اشتراک بگذارند، برای ارتقا رتبه سایت شما بهتر است چون ترافیک بیشتری وارد سایت شما میشود.

آنچه در اینجا مهمتر است ایجاد محتوایی است که می تواند افراد بیشتری را نسبت به کسب و کار شما و محصولات و خدماتی که ارائه میکنید، کنجکاو کند. قابلیت کشف آسان(یکی از ویژگیهایی که شبکههای اجتماعی برای کسب و کار شما بوجود میآورد) به شما کمک میکند تا در بلند مدت اعتبار زیادی کسب کنید.
وبلاگ نویسی
یکی از مفیدترین فعالیتهای سئو خارجی یعنی وبلاگ نویسی، گذاشتن پست مهمان و یا بازاریابی محتوایی، به شما کمک میکند در هر پستی که در سایتهای دیگر ایجاد میکنید بتوانید لینک سایت خود را قرار دهید. هر زمان که به عنوان نویسنده در وب سایت یا وبلاگ دیگری حضور دارید، این سایت اغلب این امکان را به شما می دهد که لینک سایت خود را در پست یا بیوگرافی خود وارد کنید. این برای کسب و کار شما یک امتیاز است زیرا میتوانید نام تجاری خود را در سایتها یا وبلاگهای پربازدید در معرض دید تعداد زیادی از کاربران قرار دهید و با کلمه کلیدی هایی که میخواهید، به سایت خود لینک بدهید.
با رویکردی مناسب، هر روش دستیابی به لینک، از جمله از طریق وبلاگ، پروفایل ها، کامنت ها، اطلاعیههای مطبوعاتی، و همچنین لینکهایی از وب سایتهای آموزشی (.edu) و دولتی (.gov) و بازاریابی جمعی موثر است و به تعداد لینکهای سایت شما میافزاید.
انواع لینک ها برای سئوی خارجی

لینک ها یکی از مهمترین عناصر سئو خارجی هستند. قبل از شروع به ایجاد آنها، باید درک بهتری از انواع مختلف لینکها و همچنین معیارهای زیادی که بر ارزش لینکهای ساخته شده برای وب سایت شما تأثیر می گذارد، داشته باشید. سه نوع لینک اصلی عبارتند از:
لینک های طبیعی
لینک طبیعی لینکی است که تیم شما کاری برای کسب آن انجام نداده است. شخصی که از شما در وب سایت خود نام برده است به سادگی تصمیم گرفته به سایت شما لینک دهد، خواه به این دلیل که از برند شما پیروی می کند یا محتوای شما را از طریق گوگل جستجو کرده است. در هر صورت، آنها مطالب شما را ارزشمند میدانند.
لینک inbound
به لینکهایی از سایتهای دیگر گفته میشود که کاربر را به سایت شما هدایت میکنند. این نوع از لینک های خارجی بکلینک (لینک بازگشت) نیز نامیده میشوند، چون کاربر را به سمت سایت شما بازمیگردانند. برای اینکه موتورهای جستجو لینک خارجی را بکلینک محسوب کنند، این لینک باید قابل کلیک کردن باشد.
در ضمن، هر لینک inbound دو بخش دارد: 1- لینک صفحهی شما 2- انکر تکستی که به آن متصل شده است.
لینک outbound
به لینکهایی گفته میشود که با کلیک بر روی آن، کاربر را از سایت شما به سایت دیگر منتقل میکند. شاید از خودتان بپرسید چرا چنین کاری اهمیت دارد؟ اولویت گوگل این است که مطالبی ارزشمند و باکیفیت در اختیار کاربران خود قرار دهد. زمانی که سایت شما دارای لینک خارجی از نوع outbound باشد، نشاندهندهی این است که شما منبعی معتبر دارید و حاضرید به محتوای خود مطالب ارزشمند اضافه کنید.
انکر تکست در لینک outbound اهمیت زیادی دارد، زیرا به کاربران کمک میکند که بدانند لینکی که با آن هدایت میشوند درباره چه چیزیست. شما لازم است که حتما یک محتوای معتبر را لینک کنید؛ چه سایت مورد نظر شما سایت محبوب و بزرگی باشد، چه سایت جدیدی باشد که هنوز اعتبار زیادی ندارد. چیزی که مهم است با ارزش بودن، باکیفیت بودن، مرتبط بودن، اعتبار و اعتماد محتوا است.
سعی کنید تعداد لینکها را به تدریج افزایش دهید. افزایش ناگهانی تعداد لینک ها به طور کلی به سئوی خارجی آسیب زیادی می رساند. وب سایت نوپا دارید؟ در ایجاد لینک عجله نکنید. موتورهای جستجو به وب سایت های نوپا اعتماد ندارند. سه ماه پس از راه اندازی وب سایت خود، شروع به ایجاد لینکها در بخشهای کوچک کنید.
برای لینک سازی خارجی باید استراتژی خاصی داشته باشید و طبق آن پیش بروید. سئوکاران حرفهای ما با طراحی استراتژیهای مخصوص سایت شما، سئوی آن را در سریعترین زمان بهبود میبخشند و با این کار ترافیک سایت شما افزایش یافته و فروش محصول شما به مراتب بیشتر میشود. فقط کافیست تا همین حالا با ما تماس گرفته و یا سفارش سئو سایت خود را ثبت کنید. همچنین میتوانید از مشاوران ما نیز مشاوره سئو و راهنمایی بگیرید.
سیگنال شبکههای اجتماعی
همانطور که در نشانگر مرورگر، URL ها در لیست نشانک های مرورگر ذخیره می شوند و روند نشانه گذاری اجتماعی، آدرس های اینترنتی شما را از نظر اجتماعی، یعنی در سیستم عامل های اجتماعی ذخیره می کند. این ها نشانه های اجتماعی هستند به طوری که هر کس می تواند آنها را مشاهده کند. آنها در حقیقت برای استفاده شخصی ذخیره می شوند و همچنین می توانند با افراد دیگر به اشتراک گذاشته شوند.
وب سایت های نشانه گذاری اجتماعی پلتفرم های اجتماعی آنلایناند. جایی که می توانید هر لینکی را برای استفاده مجدد ثبت کنید. از مشهورترین این ابزارها می توان به Pinterest ، Twitter ، Dribble ، We Heart It ، Reddit و بسیاری دیگر اشاره کرد. سیگنال شبکههای اجتماعی یک ابزار سئو قدرتمند است که قدرت دامنه شما را افزایش می دهد.
وقتی شرکت شما در یکی از سایتهای نشانه گذاری ظاهر میشود، افراد لینک را مستقیماً به سایت شما دنبال می کنند. اگر اطلاعات جذاب باشد، میتواند هزاران بازدیدکنندهی جدید را هر ماه به سایت شما اضافه کند. وقتی گوگل، یاهو و دیگران بخواهند تعیین کنند که سایت موردنظر چقدر بزرگ و پرطرفدار است، به علائم اجتماعی توجه خواهند کرد.
نام تجاری

همانطور که میدانید، ایجاد یک نام تجاری به همان اندازه که برای بازاریابی ضروری است، برای سئو نیز ضروری است. همهی کارآفرینان مبتدی باید تلاش کنند تا قدرت و اعتبار برند کسب و کار خود را برای مخاطبان و موتورهای جستجو افزایش دهند.
سوال این است، آگاهی از نام تجاری چگونه از طریق سئو امکان پذیر است و چگونه میتوان میزان موفقیت شما در این راستا را اندازهگیری کرد؟
یکی از معیارهای کلیدی برای پیداکردن شما، جستجوی نام تجاری است. این زمانی است که افراد نام برند شما، نام خاص محصولات شما یا نام دامنه شما را در گوگل جستجو میکنند. افزایش تعداد جستجوها برای برند شما به این معنی است که شما در مسیر درستی حرکت میکنید.
تلاش شما در زمینه ایجاد برند به الگوریتمهای گوگل کمک میکند تا اعتبار شما را درک کرده و ارزیابی کنند. یکی از پیامدهای مثبت ایجاد برند این است که شما افراد بیشتری را به وب سایت خود جذب میکنید و گوگل در نتایج خود، صفحات بیشتری از سایت شما را نشان میدهد.
سئو محلی (GMB & CITATIONS)
سئوی محلی شاخهای جداگانه از سئو است که باید مورد بررسی قرار گیرد. افزایش جستجوهای محلی شما، راهی مطمئن برای بهبود سئوی محلی است. هرگونه اقدام متمرکز بر بهینه سازی صفحه وب شما برای کسب رتبه بالاتر در Google Map Pack، سئو خارجی تلقی می شود. حساب GMB یا google my business، یک ابزار قدرتمند ضروری برای تقویت حضور دیجیتالی استارتاپها و مشاغل محلی است.
طبق گزارشات بدست آمده از هر 5 مصرف کننده 4 نفر از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات محلی استفاده میکنند. اگر کسب و کار شما در بالای نتایج GMB محلی ظاهر نشود، این جایگاه توسط رقبای شما گرفته خواهد شد.
استناد، نقل قول اشارهای به شرکت یا برند شما به صورت آنلاین است که از NAP شما (نام، آدرس و شماره تلفن) برخوردار است. این لیستهای تجاری در My Business ، Yelp ، Facebook و سایر فهرستهای آنلاین یک ابزار کلیدی در پیشبرد نام تجاری شما محسوب می شود.
نقل قولها یکی از کاربردی ترین روش های سئو خارجی است که می تواند به شما کمک کند سئوی خود را ارتقا دهید. اگر به دنبال رتبه بندی کلمات کلیدی مرتبط با یک موقعیت جغرافیایی خاص هستید، به عنوان مثال ، “خدمات لوله کشی برتر در تهران”، نقل قولها راهی مطمئن برای دستیابی به این هدف هستند. به یاد داشته باشید که در اینجا ثبات، کلیدی است. بنابراین از NAPها غافل نشوید! اطمینان حاصل کنید که داده های NAP شما برند شما را به صورت هماهنگ نشان می دهد.
اکنون که پاسخ سوال “سئو خارجی چیست؟” را دریافت کردهاید، فعالیتهای مربوط به سئو خارجی خود را به فعالیتهای استاندارد بهینه سازی مانند لینک ها یا وبلاگ نویسی محدود نکنید. سایت شما بخشی از دنیای اینترنتی است که همواره در حال پیشرفت است، جایی که دائماً توسط گوگل مورد ارزیابی و درجه بندی قرار می گیرید. به لطف به روزرسانی های مداوم الگوریتمهای گوگل، کیفیت محتوا در حال حاضر از همه فاکتورهای دیگر مهمتر است و شما رقبای زیادی برای رقابت دارید. بهترین اقدام شما این است که عملکرد فنی سایت خود را تقویت کرده و محتوای اصلی، مقالات باکیفیت، ساخت فیلم و غیره را ادامه دهید.
از کارشناسان آژانس تخصصی سئودیجیکو نیز میتوانید کمک و مشاورخ بگیرید تا در مسیر پیشرفت کسب و کار خود، از رقبایتان نیز پیشی بگیرید و رتبه سایت خود را ارتقا دهید. همچنین میتوانید پکیج اختصاصی سئو خود را نیز سفارش دهید و با ارتباط با سئوکاران ما، آن را به اجرا برسانیم.
( فاکتور های سئو ، آموزش سئو خارجی ، سئو داخلی و خارجی چیست ، کتاب سئو خارجی ، سئو خارجی ، سئو سایت ، سئو خارجی سایت چیست ، افزایش رتبه سئو ، تکنیک سئو چیست ، seo چیست )