
تولید محتوای صوتی یا پادکست امروزه اهمیت بسیاری دارد. این حوزه از محتوا شامل هر نوع ابزار سرگرمی یا بازاریابی مانند پادکست، کتاب صوتی و مهارت ها یا اقدامات دستیار صوتی هوش مصنوعی (AI) است. محتوای صوتی را می توان از طریق دستگاه هایی مانند بلندگوهای رایانه، هدفون یا بلندگوهای هوشمند پخش کرد. برخلاف فرمت های تصویری یا عکس و متن، محتوای صوتی به گونه ای ایجاد می شود که به راحتی در حین حرکت یا چند وظیفه ای قابل مصرف باشد.
شاید برایتان سوال باشد که فرق پادکست با محتوای صوتی چیست؟ پادکست نوعی از فایلهای صوتی است که آن را در شبکههای اجتماعی، وبسایتها و در کل در رسانهها به اشتراک میگذارند؛ این در حالی است که یک محتوای صوتی همیشه نیاز به اشتراک گذاری ندارد و میتوانید با تولید و استفاده از یک فایل صوتی از مزایای آن استفاده کنید.
نمونه فایل صوتی (پادکست) تولید شده :

چرا شما باید سفارش تولید پادکست بدهید؟
ایجاد محتوای صوتی دیگر نمی تواند امری اختیاری تلقی شود. این موضوع باید در هر استراتژی بازاریابی، نقش محوری داشته باشد. افزایش تولید محتوای صوتی مانند انقلاب وبلاگنویسی خواهد بود اما سریعتر! بسیاری از کسب و کارها به سمت تولید محتوای صوتی رفتهاند؛ از کتاب های صوتی گرفته تا پادکستها و استفاده از آن در سئو سایت، همه و همه باعث شده تا تعداد مخاطبان آن افزایش یابد و این روند قرار است ادامه داشته باشد. مشاغلی که هنوز محتوای صوتی را به عنوان یک “خوشایند” اختیاری در نظر می گیرند، قطعا از رقبای خود عقب میمانند.
بنابراین اگر هنوز در مورد بازاریابی محتوای صوتی فکر نکردهاید، اکنون زمان شروع آن است! در این نوشته ما عوامل موثر بر رشد این حوزه را بررسی می کنیم؛ همچنین به سوالاتی مانند چگونه پادکست می تواند عملکرد سئو در صفحه را افزایش دهد، چگونه می توان صوت را به سرعت در ویدئوهای شبکه های اجتماعی قرار داد و چرا مشاغل باید بر ایجاد محتوای باکیفیت تمرکز کنند و … پاسخ میدهیم. پادکست مورد نیاز خود را در همین صفحه با پر کردن فرم سفارش میتوانید به آسانی و سریع سفارش دهید.

تولید پادکست در حال افزایش است
سلیقهی شنونده در حال تغییر است. مصرف دیجیتالی صدا به سرعت در حال رشد است. مردم بیشتر از گذشته از محتوای صوتی استفاده می کنند، اما کمتر احتمال دارد آن را از طریق پخش رادیویی سنتی دریافت کنند. پادکست یکی از عوامل اصلی این تحول بوده است و افزایش تعداد روزافزون مخاطبان، مورد توجه بازاریابان و تبلیغ کنندگان قرار گرفته است.
IAB گزارش می دهد که درآمد تبلیغات دیجیتال صوتی در سال 2017 به 1.6 میلیارد دلار رسید که 39 درصد نسبت به سال 2016 افزایش داشته است و قطعا این رقم در سال ۲۰۲۱ هم افزایش داشته است!
واضح است که بیشتر شرکت ها متوجه این واقعیت شده اند که صدا، فضای منحصر به فرد و صمیمی را ارائه می دهد که در آن مردم می توانند با کسب و کارها ارتباط برقرار کنند و همیشه در دسترس است؛ حتی وقتی متن و ویدیو وجود نداشته باشد. برای خواندن چیزی، باید بیحرکت بنشینید و با دقت تمرکز کنید. تماشای ویدیوها تمرکز کمتری می طلبد، اما همچنان باید ساکت باشید. در مقابل، صدا را می توان به راحتی در حین انجام چند وظیفه، در حین رفت و آمد، در باشگاه ورزشی، هنگام انجام کارهای خانه یا حتی در رختخواب در شب گوش کرد.
چگونه تولید محتوای صوتی میتواند سئو سایت را بهتر کند؟
با قرار دادن پادکست در سایت خود، مخاطب را مجبور میکنید که زمان بیشتری را در سایت شما بماند و به محتوای تولید شده گوش بدهد. همین موضوع، یعنی مقدار زمان ماندن مخاطب در سایت شما، برای گوگل بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی هر چقدر که مخاطب، بیشتر در سایت شما بماند، از نظر گوگل محتوای شما ارزشمندتر میشود و رتبه صفحه شما ارتقا مییابد. بنابراین اگر استراتژی بازاریابی محتوایی شما صرفاً به وبلاگ نویسی وابسته است، پس این مزیت را از دست دادهاید.
پس حتما باید برای محتواهای خود یک بخش محتوای صوتی یا پادکست در نظر بگیرید. وبلاگ های نوشته شده البته برای افزایش ترافیک سئو لازم و ضروری هستند، اما مهم است که سلیقهی بازدیدکنندگانی را که به وب سایت شما وارد میشوند نیز در نظر بگیرید. سئو سایت خود را میتوانید به کارشناسان سئوی سئودیجیکو بسپارید و همین حالا سفارش سئو خود را ثبت کنید.

محتوای صوتی یا محتوای ویدیویی
باز هم، محتوای ویدیویی بدون شک بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی است. مخصوصاً وقتی صحبت از انتشار محتوا در رسانه های اجتماعی می شود. در عین حال، ایجاد ادیت های حرفهای می تواند بسیار سخت باشد ولی مطمئن باشید ارزشش را دارد. محتوای ویدیویی نیز در سئوی سایت تاثیر فراوانی دارد.
طبیعتا تولید محتوای صوتی نسبت به محتوای ویدیویی آسانتر است چون ادیت و ویرایش آن راحتتر است. البته محتوای ویدیویی انواع مختلفی دارد ولی تنوع پادکست مطمئنا کمتر است.
همچنین تولید صوت با کیفیت ارزانتر و آسانتر از تولید ویدیو با کیفیت است. به احتمال زیاد اکثر مشاغل منابع لازم برای اجرای پادکست را دارند.
بازار تولید پادکست کمتر اشباع شده است
محتوای صوتی در حال حاضر برش بهتری نسبت به سایر محتواها دارد. 440 میلیون وبلاگ و 23 میلیون کانال YouTube وجود دارد، اما فقط 750،000 پادکست تولید شده است. در نتیجه رقابت در بازار کمتر اشباع شده بسیار آسانتر است.
همانطور که میدانید این شرایط برای همیشه دوام نخواهد داشت. هر چه زمان جلوتر میرود، رقابت هم بیشتر میشود. پس بهتر است همین الان برای تولید و سفارش آن اقدام کنید. آژانس تخصصی سئودیجیکو علاوه بر سئو و طراحی سایت شما، تولید انواع محتواها از جمله پادکست را نیز انجام میدهد. ما گویندگان خوش صدایی داریم که مطمئنا محتوا را با بهترین کیفیت به شما ارائه میکنند.

هزینه تولید محتوای صوتی از محتوای سایت یا بلاگ (پادکست):
تعداد کلمات متن | هزینه به ازای ۱ دقیقه (هر دقیقه ۱۰۰ کلمه) |
۱ تا ۱۰۰۰ کلمه | ۱۵۰۰۰ تومان |
۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه | ۱۳۵۰۰ تومان |
۳۰۰۰ کلمه به بالا | ۱۳۰۰۰ تومان |
هزینه تولید کتاب صوتی:
تعداد کلمات متن | هزینه به ازای ۱ دقیقه (هر دقیقه ۱۰۰ کلمه) |
۱ تا ۲0۰۰۰ کلمه | 9000 تومان |
۲0۰۰۰ تا 80000 کلمه | 8500 تومان |
80000 کلمه به بالا | 8000 تومان |
هزینه تولید پیام خوش آمد صوتی:
تعداد کلمات متن | هزینه به ازای ۱ دقیقه (هر دقیقه ۱۰۰ کلمه) |
۱ تا ۱۰۰۰ کلمه | 60000 |
هزینه گویندگی برای موشن گرافیک یا ویدیو :
حجم متن گویندگی برای موشن گرافیک | هزینه به ازای ۱ دقیقه (هر دقیقه ۱۰۰ کلمه) |
۱ تا 2۰۰ کلمه | 65000 تومان |
201 تا 700 کلمه | 60000 تومان |
700 کلمه به بالا | 55000 تومان |
هزینه تولید محتوای صوتی از متن سخنرانی یا محتوای آموزشی:
حجم متن سخنرانی یا متن آموزشی | هزینه به ازای ۱ دقیقه (هر دقیقه ۱۰۰ کلمه) |
1 تا 10000 کلمه | 4200 تومان |
10001 تا 100000 کلمه | 4000 تومان |
100001 کلمه به بالا | 3500 تومان |
فرم ثبت سفارش

پس از ثبت سفارش شما، تیم پشتیبانی ما با شما تماس گرفته و توضیحات لازم را به شما میدهد و شما نیز نقطه نظرات خود را بیان میکنید. گویندگان حرفهای و خوش صدای ما، که فن بیانی عالی و صدای رسا و گیرایی دارند، فایل صوتی شما را آماده کرده و در سریع ترین زمان ممکن برای شما ارسال خواهند کرد. مطمئنا از کیفیت بالای فایلتان شگفتزده میشوید!

بر کیفیت تمرکز کنید نه کمیت
مطمئنا کیفیت محتوای تولید شده حرف اول را میزند. پادکستی که زمان پخش مناسبی دارد و زیاد طولانی نیست، قطعا مخاطب را خسته نمیکند. البته طولانی بودن یا نبودن پادکست، بستگی به حوزه فعالیت شما و موضوع محتوای صوتی که تولید میکنید دارد. همچنین، صدای گوینده نیز میتواند در شنبده شدن بیشتر محتوای صوتی شما موثر باشد. البته، در بعضی از محتواهای صوتی گذاشتن یک زیر صدای ملایم میتواند بر کیفیت کار شما تاثیر داشته باشد.
شما باید در محتوای خود راه حل هایی ارائه دهید و نیاز آنها را حل کنید. میتوانید پادکست ها را قسمت بندی کرده و هر روز روز یک یا چند قسمت از آن را منتشر کنید؛ اینگونه مخاطب مجبور است هر چند وقت یکبار یا هر روز به سایت شما سر بزند تا دنبالهی محتوای شما را گوش کند. بنابراین وقتی شنوندگان شما به محصول یا خدماتی که ارائه می دهید احساس نیاز کنند، مستقیماً به سراغ شما می آیند.

9 نکته برای تولید محتوای صوتی با کیفیت و عالی
همانطور که صدای باکیفیت برای پادکست ضروری است، باید نکات دیگری را نیز در نظر داشته باشید.
موارد زیر را برای استفاده در هنگام تولید یک پادکست عالی رعایت کنید تا حداقل در مورد کیفیت صدا و انتشار محتوا، موفق باشید.

1.یک اتاق آرام با فضای مناسب برای ضبط پیدا کنید
بعضیها میگویند برای کیفیت بیشتر صدا، بهتر است در کمد یا زیر پتو صدای خود را ضبط کنید! “این کار را نکنید!” من همیشه میگویم: “یک اتاق با فضای مناسب پیدا کنید!” سطوح سخت و مسطح صدا را بیشتر منعکس می کنند مانند یک آینه که نور را منعکس می کند.
اگر در اتاق خود ضبط میکنید، بهتر است در فضایی فرش شده، نزدیک قفسه های کتاب ، اما دور از دیوارها و پنجره ها قرار بگیرید. بدین ترتیب، همراه با صحبت کردن نزدیک به میکروفن کاردیوئید، معمولاً نتایج بهتری میگیرید.
صحبت کردن نزدیک به میکروفن کاردیوئید اغلب می تواند کپسول را با صدای مستقیم “غرق” کند، نه بازتاب صدا از دیوارههای اتاق. میکروفون به راحتی میتواند از کلیک ماوس گرفته تا صدای فن کامپیوتر شما را بگیرد پس کاملا حواستان را جمع کنید. همه اشیا مولد صدا یا هر چیز دیگری که باعث ایجاد صدای پس زمینه می شود را خاموش کنید.
2.از میکروفون یقهای استفاده کنید
هنگام بیان کردن بعضی حروف مثل “پ” و “ب” ممکن است نویزی در محتوای صوتی ایجاد شود که مانند وزش شدید باد به میکروفون است.
یکی از راههای رفع این مورد، میکروفن یقهای است که می توانید به راحتی آن را خریداری کنید. با این حال، گاهی اوقات میکروفون یقه ای غیر عملی هستند یا می توانند صدا را تا حد نامطلوبی خفه کنند.
در این موارد، می توانید به طور مورب از میکروفون استفاده کنید، نه مستقیم روی کپسول. وقتی از میکروفن با زاویه 45 درجه استفاده می کنید باعث می شود نویز صدا کمتر باشد.
با این حال محل قرارگیری میکروفون خود را آزمایش کنید و سپس صدای آزمایشی را ضبط کنید تا ببینید چه چیزی برای صدای شما مناسب تر است.

3.سطوح ورودی میکروفون خود را تنظیم کنید
اکثر رابط های صوتی، دستگاههای ضبط صدا یا میکروفون USB به شما این امکان را میدهد تا سطح ورودی میکروفون خود را تنظیم کنید. هر چه میزان صدا بلندتر باشد، هنگام استفاده از میکروفون سیگنال ورودی بلندتر می شود. اگر سیگنال خیلی بلند باشد، صدای شما تحریف پیدا می کند.
سعی کنید صدای مناسب را در جایی که صدای شما به اندازه کافی بلند باشد و بدون داشتن هیچ نوع تحریفی در خروجی اسپیکر شنیده می شود، پیدا نمایید. به هنگام ویرایش فایل خود نیز میتوانید سطح بلندی صدا را افزایش یا کاهش دهید.
4.یک فایل صوتی با وضوح و کیفیت بالا ضبط کنید
حداقل باید یک فایل WAV یا AIFF 24 بیتی / 48 کیلوهرتز ضبط کنید. بهتر است که یک فایل M4A ، AAC یا MP3 ضبط کنید. این فایلها محدوده فرکانس بالا را محدود می کنند و فرکانس های هوایی را که به عملکردها کمک می کند تا طبیعی به نظر برسند، قطع می کنند.
آنها همچنین آثار فشرده سازی را از رمزگذاری از دست رفته اضافه می کنند و این مصنوعات می توانند در طول زمان با پردازش ترکیب شوند. بنابراین، ضبط یک فایل WAV یا AIFF با کیفیت بالا بهتر است. اگر یکی از این رابط های جدید را دارید که می تواند محتوای 32 بیتی را ضبط کند، توصیه می کنم از آن ویژگی استفاده کنید.
شما هنوز باید در سطوح باکیفیت که در بالا توضیح داده شد، ضبط کنید؛ اما فرمت 32 بیتی را می توان به دلایلی خارج از محدوده این مقاله به عنوان یک شبکه ایمن اضافی در برابر تحریف در نظر گرفت.

5.یک طرح کلی داشته باشید و برای تحویل محتوای عالی وقت بگذارید
اگر میکروفون شما کیفیت مناسبی نداشته باشد، میتوان با یک صدای خوب ابن مشکل را تا حدی حل کرد. قبل از رکورد صدای خود، ابتدا نوشته را چند دور بخوانید و در صورت نیاز ویرایش کنید تا به طور کامل بر آن تسلط داشته باشید.
در شروع محتوای صوتی خود میتوانید چند سوال مرتبط با موضوع از مخاطب بپرسید و یک مقدمهی کلی از آنچه که مخاطب قرار است بشنود، ارائه دهید. همچنین میتوانید با دوستان خود شبکه سازی کنید، به این معنی که با یکدیگر پادکست را ضبط کنید و حول موضوعی خاص صحبت و تبادل نظر کنید.
در پایان نیز میتوانید خلاصهی نکاتی که در محتوای خود گفتید را بازگو کنید. همچنین از مخاطبانتان بخواهید که درباره محتوای شما نظر بدهند، آن را بازنشر بدهند و منتظر قسمتهای بعدی پادکست شما باشند.
6.در صورت امکان صدای مهمانان و میزبانان را جداگانه ضبط کنید
هنگام کار با مهمانان و میزبانانی که نمیتوانند در استودیوی شما باشند، می توانید از خدمات VoIP مانند اسکایپ، زوم یا گوگل میت استفاده کنید. کیفیت صدا همیشه عالی نیست اما چون جداگانه به ضبط آن میپردازید کار شما برای ویرایش آن ساده تر است.
ضبط در زوم بسیار آسان است: فقط دکمه ضبط برجسته را فشار دهید و فیلم به عنوان یک فایل QuickTime ذخیره می شود که می توانید به راحتی آن را در برنامه های مختلف ویرایش کنید. شما حتی گزینه دیگری هم دارید که از مهمان خود بخواهید که او نیز صدای خودش را ضبط کند و در آخر مکالمه آن را برای شما ارسال کند. با ادغام صدای خود و صدای مهمان خود می توانید یک محتوای صوتی یک دست و با کیفیت داشته باشید.

7.هنگام کار از راه دور، سعی کنید از چند میکروفون استفاده کنید
این کار بسیار می تواند مهم باشد. سعی کنید هم صدای خودتان را به صورت جداگانه و هم صدای مهمان خود را ضبط کنید به علاوه اینکه همیشه یک یا چند میکروفن پشتیبانی داشته باشید.
این کار میتواند مفید باشد زیرا در حین ضبط برخی از میکروفون ها ممکن است دچار مشکل شوند و نویز ایجاد کنند.
8.زمان لازم برای ترکیب و ویرایش صدا اختصاص دهید
تولید پادکست به غیر از متن نویسی و ضبط، مستلزم ویرایش، میکس و بررسی کیفیت است. بنابراین زمان لازم برای حداقل دو بار گوش دادن پادکست تولیدی خود اختصاص دهید. در مورد ویرایش، زمان شنونده گرانبها است، بنابراین هنگام ویرایش دیالوگ پیام خود را واضح، مختصر و حرفه ای بیان کنید. قسمت های ساکت و تکراری را حذف کنید، و گاهی اوقات “ام” ، “آه” و شروع های کاذب را برطرف کنید.

9.پروژه خود را برای کنترل کیفیت به مکانهای متداول گوش دادن ببرید
برای کنترل کیفیت میتوانید یک بار به پادکست خود در خارج از محیط کار خود و یا با بلندگوهای دیگر گوش دهید. به یاد داشته باشید، شما تنها کسی هستید که موقعیت شنیداری منحصر به فرد خود را دارید و پادکست شما باید برای همه خوب به نظر برسد.
وقت گذاشتن برای انجام این کار اطمینان حاصل می کند که محصول باکیفیتی برای نشان دادن به مخاطب دارید. این مرحله را نادیده نگیرید، روی یک جفت هدفون ارزان قیمت سرمایه گذاری کنید یا پادکست را در مانیتور خود گوش دهید.
همچنین می توانید پادکست رقبای خود را گوش دهید و با محتوای خود مقایسه کنید و در نهایت اشکالات کار خود را متوجه شوید و پیشرفت کنید تا از رقبای خود پیشی بگیرید.
هزینه تولید محتوای صوتی چقدر است؟
هزینه کلی تولید محتوای صوتی را در این نوشته بیان کردیم.
اگر هزینه محتوای مورد نیاز خود را در این صفحه یافت نکردید، پس با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی و سپس سفارش مد نظرتان را ثبت کنند.
آژانس تخصصی سئودیجیکو با داشتن گویندگانی خوش صدا میتواند نیاز شما برای تولید پادکست و محتوای صوتی را رفع کند. تیم ما محتوای خواسته شده را در سریع ترین زمان و با بهترین کیفیت به شما ارائه میدهد. پس با ما همراه باشید.

برخی مطالب وبلاگ
پاسخ کامل و جامع هرسوالی که در زمینه سئو و طراحی سایت وردپرسی دارید را می توانید به سادگی در وبلاگ ما پیدا کنید.
( آموزش تولید محتوای صوتی ، تولید پادکست چیست ، نرم افزار تولید محتوای صوتی ، تولید پادکست ،تعرفه گویندگی ، قیمت پادکست ، استخدام تولید پادکست ، نرم افزار تولید پادکست ، سفارش تولید محتوای ، تولید پادکست برای اینستاگرام ، لوازم تولید پادکست ، سایت تولید پادکست )
سلام و عرض ادب
من یک سایت در زمینه فروش لباس و پوشاک دارم و چندتا پادکست به زبان های مختلف مثل انگلیسی، فرانسوی و … میخوام که تو سایتم قرار بدم. امکانش هست؟
با عرض سلام
بله ما برای شما به هر زبان مطرحی که بخواهید پادکست مورد نظر را تولید می کنیم. همین امروز می توانید سفارش خود را ثبت کنید تا تیم پشتیبانی با شما تماس بگیرند و هماهنگی های لازم انجام شود. با تشکر
سلام روزتون بخیر. شما کتاب رو هم تبدیل به کتاب صوتی میکنین؟
سلام
بله کافیه از طریق پر کردن فرم موجود در صفحه با ما ارتباط برقرار کنین.