بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی فرآیند ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب مخاطبان است. خریداران و مشتریان امروزه بیش از هر زمان دیگری با پیام های بازاریابی احاطه شده اند. این نوع از بازاریابی برای کسبوکار در تلاش است تا با به اشتراکگذاری محتوای آموزشی، سرگرمکننده یا انواع دیگر محتوا، به خوانندگان خود کمک کوچکی کند. نتیجه این فرایند میتواند در قالب تغییر رفتار مخاطبان و یا آنطوری که بازاریابان مایلند، به شکل تصمیمگیری برای خرید خود را نشان دهد. در واقع در این نوع بازاریابی، ما مردم را به خرید مجبور نمیکنیم بلکه به آنها کمک میکنیم تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آنها، خرید از محصولات ما باشد.
یک استراتژی بازاریابی محتوایی که به خوبی تدوین شده است ، کسب و کار شما را در موقعیت یک رهبر فکری قرار می دهد و همانطور که به خریداران اطلاع می دهید و به آنها آموزش میدهید ، اعتبار برند خود را نیز بالا میبرید.

ارائه محتوای مفید و سرگرم کننده می تواند پیوند محکمی بین نام تجاری شما و مشتریان ایجاد کند که با گذشت زمان به رشد و تقویت خود ادامه می دهد. به طور سنتی، بازاریابان مجبور بودند از طریق تبلیغات نمایش داده شده در وب سایت ها، غرفه ها، در نمایشگاه های تجاری یا ایمیل هایی که به لیست های شخص ثالث ارسال می شوند، از رسانه های دیگران “بازاریابی” کنند. به عنوان مثال، وقتی یک کسب و کار مثل دیجیکالا چند میلیارد پرداخت می کند، تا تبلیغاتش در تلویزیون پخش شود توجه بیننده ها را به خود جلب می کند.
امروزه 41 درصد از بازاریابان B2B بر محتوای مرتبط با سفر خرید مشتری تمرکز می کنند، با این حال بسیاری از مشاغل موفق به تولید محتوای شخصی اختصاصی برای هر مرحله از چرخه خرید نمی شوند. پیام های شخصی فقط به معنای هدف قرار دادن بر اساس معیارهای جمعیت شناختی یا مشخصات جمعیت شناختی نیست، بلکه به معنای تولید فعال محتوا است که برای هر مرحله از سفر خریدار مناسب است. 85 درصد از مصرف کنندگان به راه حل هایی اعتماد می کنند که در کمترین زمان نیاز آنها را برآورده کند.
۵ نمونه بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، و برای انجام درست آن، باید تعیین کنید که خریداران بالقوه شما ترجیح می دهند از چه نوع محتوایی استفاده کنند.

1.پست های وبلاگ
استراتژی بازاریابی محتوایی خود را با برنامه یا استراتژی وبلاگ نویسی خود هماهنگ کنید. وبلاگ شرکت باید برای تبلیغ متقابل سایر مطالب مورد استفاده قرار گیرد، که به حفظ پست ها در یک برنامه ثابت کمک می کند.
اگر شما در تیم بازاریابی خود عضوی ندارید که با بهینه سازی موتورهای جستجو آشنا باشد، پس حتما نیاز دارید تا با یک متخصص سئو مشورت کنید.
در این زمینه کارشناسان سئودیجیکو می توانند به شما کمک کنند.
2.کتابهای الکترونیکی
به زبان ساده میتوان گفت کتاب الکترونیکی، به کتابی گویند که در دستگاه الکترونیکی (صفحه کامپیوتر، گوشی هوشمند،تبلت یا کتابخوان الکترونیکی) خوانده میشود و همچنین فرمتهای مختلفی دارد. فرمت EPUB معروفترین و رایجترین فرمت برای خواندن کتاب الکترونیکی در دستگاهها و اپلیکیشنهای کتابخوان است و امکانات زیادی نیز دارد. محتوای کتاب الکترونیکی باید از نوعی ساختار روایتی پیروی کند و شامل بسیاری از طراحی های خوب و بصری باشد. هدف یک کتاب الکترونیکی آموزش است، اما مهم این است که زبان گویندگی را با زبان کسب و کار خود هماهنگ و سازگار کنید.

3.ویدیو
ترفند استفاده موثر از ویدیو به عنوان بخشی از یک استراتژی محتوا این است که تا آنجا که ممکن است آن را اختصاصی تولید کنید و سعی کنید محتوای سبز بسازید تا مجبور نشوید به طور مداوم زمان و پول خود را صرف تولید دوباره کنید.
همچنین می توانید از محتوای ویدیویی با کیفیت بالا برای معرفی نام تجاری خود به مخاطبان زیاد و فعال در YouTube یا آپارات استفاده کنید.
4.اینفوگرافیک
اینفوگرافیک (Infographic) ، ترکیب دو کلمه اینفو (Information) به معنی اطلاعات و گرافیک (Graphic) است و به تصویری گفته می شود که در آن آمار، اطلاعات و یا هرگونه دانشی به شکل تصویر و همچنین با استفاده از چارت، نمودارهای گرافیکی و سایر آیکون ها و تصاویر جذاب ارائه شود. هدف آن ساده سازی فهمیدن اطلاعات پیچیده و جذاب نمودن نحوه ارائه اطلاعات میباشد.
اگر امکانش وجود دارد، برای تولید محتوا در برخی زمینهها میتوانید تا جایی که ممکن است از متن کمتری استفاده کنید و اجازه دهید تصاویر داستان را بیان کنند. اگر در حوزه گرافیک فعالیت ندارید یا بلد نیستید، میتوانید یک فریلنسر با استعداد پیدا کنید که بتواند محتوایی زیبا و آموزنده خلق کند.

5.تولید محتوای صوتی یا پادکست
پادکست ها می توانند بسیار مفید باشند. با گسترش استفاده از موبایل ها در زندگی روزمره انسان ها تولید محتوای صوتی و استفاده از آن توسط مخاطبان، روز به روز در حال افزایش است.
امروزه زندگی انسان ها پیچیدگی های خاصی دارد. به دلیل مشغله زیاد بسیاری مجبورند که چندین کار را همزمان انجام دهند به همین ترتیب آنها می توانند در زمانی که دارند کار خاصی انجام می دهند محتوای صوتی شما را گوش دهند.

تاریخچه بازاریابی محتوایی
حدس می زنید بازاریابی محتوایی چند سال است که بکار گرفته میشود؟ ممکن است با خود بگویید که شاید ۵۰ ، ۷۰ یا شاید حتی ۹۰ ساله است. تاریخچه آن به سال ۱۷۳۲ میلادی برمی گردد زمانی که بنجامین فرانکلین یک نسخه از سالنمای خود را منتشر کرد. او این کار را انجام داد زیرا می خواست تا تجارت چاپ جدیدی که ایجاد کرده بود را تبلیغ کند. او تصور کرد که بهترین راه برای انجام این کار چاپ سالنامه شخصی خود و تشویق دیگران به چاپ در آنجا نیز است.
در حالی که این اصطلاح نسبتاً جدید است، اما این روش جدید نیست. سالهاست که مشاغل و افراد به طوری سعی در جلب توجه با ایجاد محتوای رایگان یا ارزان دارند. اکنون این اتفاق در فیلم ها و تصاویر و پست های وبلاگ و اینفوگرافیک ها رخ می دهد. بازاریابی محتوایی اغلب کار چشمگیری را در جلب توجه افرادی که به محصول شما اهمیت می دهند و مایل به خرید آن هستند انجام می دهد.

۳ استراتژی مهم بازاریابی محتوایی
با محتوای خود آموزش دهید
محتوا مدتهاست پادشاه است و این مسئله روز به روز اهمیت خود را نشان میدهد. با استناد از آمارهای رسمی ۷۷ درصد از بازاریابان B2B از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند.
در حقیقت، اکثر بازاریابان محتوای B2B از دارایی های آموزشی برای دیکته کردن رهبری خود و ایجاد اعتماد در مخاطبان استفاده می کنند، که برای بازاریابی ورودی بسیار ضروری است.
به طور کلی، کسب و کارها باید محتوای مرتبط و معتبر ارائه داده و البته به مخاطبان هدف خود از طریق محتوا، چیزی را آموزش دهند.
پیام های خود را شخصی سازی نمائید
بازاریابان باید در سال ۲۰۲۱ تک تک پیام ها را با تجزیه و تحلیل و درک جمعیت شناسی، دسته بندی های وابسته و بخش های درون بازار شخصی کنند.
تنها تعداد کمی از کسب و کارها استراتژی پیام رسانی شخصی را اجرا می کنند و منظور ما فقط در مورد اضافه کردن نام اول به سلامِ ایمیل ارسالی خود به مخاطب صحبت نمی کنیم!
واقعاً در ذهن مشتری خود کاوش کنید و دریابید که نیاز آنها چیست و دنبال چه چیزی هستند و چه می خواهند.
مصرف کنندگان باید احساس کنند که دارند از محصولی خاص استفاده میکنند. به طور کلی، تمام محتوا و نشانه گذاری شما باید مختصر و به راحتی قابل درک باشد تا اطمینان حاصل شود که کاربران شما با هر تعامل، ارزش دریافت می کنند.
شفافیت و احترام به حریم خصوصی کاربران نیز باید جزء مهم هر استراتژی بازاریابی دیجیتال باشد.
شخصی سازی موثر نتیجه تلاش هایی مانند تقسیم بندی رفتاری یا تفکیک اعضای گروه بر اساس اقدامات آنها به گروه ها، مانند خریدهای اولیه، سبد خرید های رها شده، خریدهای مکرر و بازدید از صفحات است.


محتوای خود را به روز نمایید
مطالبی را که قبلاً منتشر کرده اید فراموش نکنید. به روز رسانی محتوای قدیمی یک استراتژی است و گوگل به بروز رسانی محتوا کاملا بها میدهد و اگر این کار را هر چند وقت نکنید، در نهایت شاهد افت رتبه محتوای خود خواهید بود.
به روز رسانی محتواهای قدیمی بسیار موثر است. گوگل به این فاکتور بسیار اهمیت می دهد و رتبه سایت ها را به سرعت افزایش می دهد.
پس اگر می توانید یک بازه زمانی مشخص برای به روز رسانی محتوای خود در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید. بازاریابی محتوای خود را به تیمی حرفهای بسپارید.

چگونه استراتژی محتوایی خود را آماده کنیم؟
اکنون که مطمئن شده اید بازاریابی محتوایی ایده خوبی است، باید یک استراتژی برای خود درست کنید. استراتژی بازاریابی محتوا برنامه ای برای ایجاد مخاطب از طریق نگهداری و انتشار محتوای مکرر و سازگار است که آموزش می دهد، سرگرم میکند یا الهام می دهد تا مردم را به کاربران و کاربران را به مشتری تبدیل کند.
به عبارت دیگر، شما در حال ایجاد روابط و حل مشکلات هستید. اگر ارزش و اعتبار خود را ایجاد کرده و اطلاعات مورد نیاز خوانندگان خود را برای حل هر مشکلی که با آنها مواجه هستند، ایجاد کنید، محتوای شما موفق خواهد شد. اگر این کار را نکنید تمام نوشتارهای فانتزی و تیترها و استراتژی ها کاری انجام نمی دهند.
علاوه بر این، اگر بتوانید مخاطب خود را متوجه مشکلی کنید که نمی داند با آن روبرو است و راه حلی جدید و کامل برای آن ارائه دهید، مشتری مادام العمر خواهید داشت. حتی اگر راه حل های بهتر و بهتری نیز وجود داشته باشد، آنها اهمیتی نمی دهند. شما برای همیشه در ذهن آنها مرجع خواهید بود زیرا شما ابتدا به آنها کمک کرده اید.
اما قبل از شروع به تولید محتوا باید سه کار را انجام دهید:
1.تعیین کنید که مشتری شما کیست
همه چیز با مشتری شما شروع می شود. آنها چه میخواهند؟ آنها با چه چیزی دست و پنجه نرم می کنند؟ آنها چه ویژگیهایی دارند؟ قبل از شروع کار باید کاملاً درک کنید که مشتری شما چگونه فکر می کند. اولین قدم این است که تحقیق کنید تا یک نسخه خیالی از مشتری ایده آل خود ایجاد کنید. این شخصیت یا نماد، به طور کلی باید نشان دهنده افرادی باشد که سعی می کنید با محتوای خود به آنها دسترسی پیدا کنید. شما باید بر اساس مدلی که در اینجا ارائه می دهید تصمیمات تولبد محتوای فعال بگیرید.
در بازاریابی محتوایی، “پرسونا” نوعی تصویرسازی برای مخاطب هدف است. در این تصویرسازی، مخاطب از منظرهای مختلف تشریح و تعریف میشود و مرزهای هویتی دقیقی در اطراف آن شکل میگیرد تا او را به خوبی بشناسیم.
2.مشخص کنید که آنها به چه اطلاعاتی نیاز دارند
حالا شما باید پا به پای آنها قدم بگذارید. آنها برای انجام تجارت با شما چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ قبل از خرید از شما چه چیزهایی باید بدانند و به چه ترتیبی؟ این نقشه راه محتوا و اولین قطعات محتواست. محتوایی ایجاد کنید که به هر مرحله از سفر مشتری بپردازد و به آنها اطمینان خاطر بدهد که نه تنها قرار نیست چیزی را با همکاری با شما از دست بدهند، بلکه قرار است چیز باارزشی را بدست آورند.
3.نحوه بیان آن را انتخاب کنید
اینجاست که کمی باید از ذکاوت خاصی استفاده کنید. شما باید نحوه انتقال این اطلاعات به مخاطبان را تعیین کنید. از چه قالبی استفاده خواهید کرد؟ ویدیو؟ یا متن؟ چه داستانهایی باید بگویید؟ از چه نوع لحن و صدایی باید استفاده کنید؟ هرچه مخاطبان خود را بهتر بشناسید، تشخیص این امر آسان تر خواهد بود. با گذشت زمان، شما پیام های کاملی را به دست خواهید آورد و با بازاریابی محتوایی خود موفق خواهید شد.
بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی

به طور متوسط یک ایرانی روزانه بیش از دو ساعت در شبکه های اجتماعی وقت می گذارد. استفاده گسترده از آن و مانع کم برای ورود، آن را به یک گزینهی عالی برای شروع تلاش های بازاریابی محتوا تبدیل می کند. برای استفاده موثر از رسانه های اجتماعی، سه نکته را باید به خاطر بسپارید:

قابلیت اشتراک گذاری
نکته مهمی که باید در مورد شبکه های اجتماعی بدانید این است که یک بستر اشتراک گذاری است. افراد برای به اشتراک گذاشتن مطالب جالب، خنده دار یا آموزنده انگیزه دارند تا تعامل بیشتری با دوستان خود داشته باشند.
شما باید عنوان مناسب و جذابی را برای محتوای خود انتخاب کنید. همچنین به تصاویری باکیفیت و کاربر پسند نیاز دارید.
محتوای خود را با فونت مناسب قرار داده و کلمه های مهم آن را بولد کنید. وقتی روی محتوا نویسی در رسانه های اجتماعی تمرکز می کنید، باید احساسات مخاطب را برانگیزید، در غیر این صورت، محتوا به سادگی به اشتراک گذاشته نمی شود.
شادی، عصبانیت، حیرت، خنده. اگر محتوای شما یکی از آن احساسات بزرگ را برانگیخت، طبیعت انسانی ما را مجبور می کند آن را به اشتراک بگذاریم.
ثبات در ارائه محتوا
اصولا موفقیت در بازاریابی محتوایی ارتباطی با تولید بهترین و خلاقانه ترین محتوای ممکن ندارد. موفقیت در بازاریابی محتوا بیشتر نتیجه تداوم و استمرار و پیگیری منظم است. محتوای شما باید در زمان و شرایط مناسب از راههای درست به مخاطب هدف نمایش داده شود. داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوایی باثبات و منسجم فواید بسیاری دارد. این امر در ایجاد یک نام تجاری و جامعه هدف بسیار موثر است و تعامل شما را بهبود می بخشد.
مشارکت و درگیر شدن مخاطب
یکی از اصلهای مهم بازاریابی این است که ذهن مخاطب را با محتوایی که تولید میکنید، درگیر کنید. در بعضی مواقع حتی بهتر است دانستههای او را به چالش بکشید. فرضا شما باید داستانی روایت کنید که بتوان با آن ارتباط برقرار کرد. پیش از اینکه چیزی بفروشید، سودی برسانید! یعنی برای تولید محتوای خود همیشه از آن قسمت ماجرا شروع کنید که برای مخاطبتان ارزشآفرین است؛ نه فقط خودتان. در واقع تعامل خود با مخاطب را از جایگاه «هدفگذاری فروش» یا «سود پیشبینی شده» شروع نکنید.
نکته بعدی این است که پیام محتوای شما نیز برای دیده شدن باید برای کسانی که مثل شما فکر نمیکنند یا مهارتها و تجربههای کاملاً متفاوتی دارند، قابل درک باشد.
اهداف بازاریابی محتوایی

نکته اصلی این است که با تبلیغاتی که انجام میدهید، مخاطبین خود را آزار ندهید، بلکه با محتوای خود کاری بکنید که خود مردم به دنبال آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات شما باشند. اما با همه این تفاسیر تولید محتوایی که مردم دوست دارند فقط یکی از اهداف بازاریابی محتوایی است و کسبوکارهای مختلف اهداف مشخصی دارند که میتوانند با استفاده از بازاریابی محتوا به آنها دست یابند. در ادامه چند نمونه دیگر از اهداف بازاریابی محتوایی را ذکر میکنیم :
- تولید محتوای مفید و ارزشمند : این هدف اگر تنها هدف شما از بازاریابی محتوا نباشد، حتما یکی از مهمترین اهداف بازاریابی محتوا برای شماست. در واقع هدف شما این نیست که به طور مستقیم مزایای خدمات یا محصولات خود را به مشتریان بگویید و سپس مشتریان را جذب کنید. بلکه هدف شما باید این باشد که به تولید محتوای خلاقانه بپردازید تا بتوانید مشتریان جدید جذب کنید.
- تبدیل افراد به مخاطبین وبسایت : شرکتها به مشتری نیاز دارند و امروزه تعداد مشتریان آنلاین رو به افزایش است. خیلی از شرکتها در روزهای ابتدایی شروع به کار برای جلب توجه مخاطبین دچار مشکل هستند، مگر اینکه توسط افراد مشهوری راهاندازی شده باشند.
- ایجاد آگاهی از برند و افزایش اعتبار برند : یکی از اهداف بازاریابی محتوایی این است که مخاطبین شما، شما را متخصص و خبره حوزه خودتان بدانند.
- راضی نگهداشتن موتورهای جستجو : موتورهای جستجو سایتهایی را ترجیح میدهند که به طور منظم محتوای جدید تولید میکنند.
- جذب بک لینک : بک لینک به لینکهایی گفته میشود که ترافیک را از وبسایتهای دیگر به وبسایت شما منتقل میکنند.
- پاسخگویی به سؤالات متداول مشتریان : یکی از استفادههای بسیار کاربردی از محتوا در واقع پاسخگویی به سؤالات مشتریان است. شما با تولید محتوای مناسب میتوانید کاری کنید تا از تعداد تماسهای پرسش و پاسخ متعدد بکاهید.
- ایجاد سرنخهای فروش : یکی از اهداف بازاریابی محتوا این است که مخاطبانی که جذب کرده را به مخاطب ثابت تبدیل کند و در این بین ایجاد سرنخهای فروش از طریق محتوا اهمیت بسیاری دارد.
برای حفظ این راهکارها ، اطمینان حاصل کنید که نیازهای مخاطبان خود را افزایش می دهید ، مانند توصیه های افراد واقعی در مشاغل یا مشاغل مشابه آنها علاوه بر به روز رسانی محصول.
حفظ مشتریان یکی از اهداف بازاریابی محتوا است که اغلب در جستجوی همه چیز جدید نادیده گرفته می شود.
تنها با اولویت بندی محتوا برای مشتریان جدید ، پایگاه مشتریان فعلی خود را در گرد و غبار قرار ندهید. مشتریان فعلی شما به شما نیاز دارند.
مردم عاشق تجارت با مشاغل هستند که به آنها احساس خوبی می دهد.
آیا شرکت شما می تواند در حال حاضر بازپرداخت کند؟ چگونه می توانید رهبری ارشد و محتوا را برای ایجاد یک کمپین الهام بخش و سودمند برای همه افراد در کنار هم قرار دهید؟
در اینجا به چند روش برای جمع آوری سرنخ ها اشاره میکنیم:

- کتابهای الکترونیکی
- راهنماها
- چک لیست ها
- آزمونها
- وبینارها
- دوره های کوتاه ویدئویی
- ایمیل مارکتینگ
برای محصول یا خدمات خود کوپن تخفیف و یا تخفیفهای مدتدار و محدود قرار دهید. با استفاده از تبلیغات فیس بوک و یا گوگل، می توانید افرادی که به محتوای شما علاقه نشان داده اند را جذب کنید. شما باید ارزشی را که مشتریان از محصول شما دریافت می کنند، نه با کلمات خود، بلکه با کلمات خودشان بیان کنید. با محتوای خود، می توانید اعتبار برند خود را نیز افزایش دهید و نام تجاری خود را مقتدرانه در طاقچه صنعت خود به نمایش بگذارید.
تعرفه بازاریابی محتوایی
قیمت این خدمات بسیار به این وابسته است که شما برای کدام یک از بخش های آن نیاز به تولید محتوا دارید و حیطه کاری شما در چه زمینه ایست. همان طور که بیان شد این بخش شامل انواع مختلفی است. معمولا تولید محتوای صوتی و ویدئویی از تولید محتوای متنی گران تر هستند. اما همانطور که پیش تر بیان شد محتوای صوتی و متنی امروزه بسیار اهمیت بیشتری دارد!
تیم تولید محتوای آژانس تخصصی سئودیجیکو آماده است تا هر تعداد محتوایی که لازم دارید را در قالب بازاریابی محتوایی با قیمت کاملا مناسب و مقرون به صرفه، به شما ارائه دهد. فقط کافیست تا همین الان از طریق صفحهی تماس با ما، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا از مشاوره رایگان ما بهرهمند شوید. با تولید محتوای حرفهای، از رقبای خود سبقت بگیرید!
وبلاگ
پاسخ کامل و جامع هرسوالی که در زمینه سئو و طراحی سایت وردپرسی دارید را می توانید به سادگی در وبلاگ ما پیدا کنید.
( انواع بازاریابی محتوایی ، مقالات بازاریابی محتوایی ، بازاریابی محتوایی ،چرا بازاریابی محتوایی ، اصول بازاریابی محتوایی ، بازاریابی محتوای دیجیتال ، استراتژی بازاریابی محتوایی ، معایب بازاریابی محتوا )